نشان تجارت - روز سهشنبه هفته گذشته، ۲۵ آبان ۱۴۰۰، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نامهای با موضوع «ساماندهی آگهیهای الکترونیکی خودرو» برای اتحادیه کسب و کارهای مجازی ارسال کرد. این نامه ازسوی اتحادیه به دیوار، شیپور و باما، پلتفرمهای ثبت آگهی آنلاین ابلاغ شد.
در این نامه با اشاره به «تاثیرگذاری درج آگهیهای غیر واقعی خودرو و قیمتسازیهای صوری بر اذهان عمومی و... نگرانی عمومی از گرانفروشی»، پلتفرمهای درج آگهی خودرو موظف شدهاند بسترهایی را برای احراز هویت آگهیدهنده و احراز وجود خود خودرو، تنها با استفاده از سامانه امتا و سماوا ایجاد کنند.
پلتفرمهای آگهی اعلام میکنند وزارت صمت رفتاری دوگانه درخصوص پیشبرد منظور خود با آنها در پیش گرفته و قصد دارند در واکنش به آن، اقداماتی انجام دهند.
نیما اشرفزاده، مدیر اجرایی شیپور به اقتصاد ۲۴ میگوید هر سه پلتفرم درحال تنظیم نامهای در واکنش به اتفاق هستند.
مدیر اجرایی شیپور با بیان اینکه رویکرد دولت در قبال پلتفرمها رویکرد درستی نیست، میگوید: در جلسهای که هفته گذشته در وزارت صمت برگزار شد، نظر پلتفرمها را خواستند، اما فردای آن روز، ابلاغیهای به اتحادیه فرستادند و بدون نظرخواهی ما را ملزم به احراز هویت کردند.
اشرف زاده ادامه داد: پلتفرم درج آگهی کنترل خاصی نمیتواند روی قیمتهای بازار داشته باشد و قیمتسازیها در اصل، در فضای زیرزمینی مانند صفحات اینستاگرامی و کانالهای تلگرام رخ میدهد که نظارتی روی آنها نیست. درواقع مهاجرت کاربران بهسمت این پلتفرمها نیز از اردیبهشت سال ۹۸ و با ممنوعیت درج قیمت در سایتهای نیازمندی آنلاین شدت گرفت.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: بحث احراز هویت خوب است فقط باید به گونهای اجرا شود که کاربران پلتفرمها ریزش پیدا نکنند. این مساله را بارها پلتفرمها گفته اند و برای آن هزینه کرده اند. از طرف دیگر تصوری در دولت وجود دارد که پلتفرمها باعث شده اند قیمت خودرو نوسان پیدا کند که در سالهای قبل ما این مساله را اثبات کرده ایم که پلتفرمها نقشی در نوسان قیمت خودرو ندارند.
رضا الفت نسب با بیان اینکه هزینههای این کار برای پلتفرمهای آگهی زیاد است، گفت: بحث احراز هویت اگر بخواهد برای پلتفرمهایی که چند صد هزار آگهی دارند هزینه داشته باشد، کار سختی است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه احراز اصالت خودرو از طریق بیمه میتواند از دو مرکز راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی انجام شود، گفت: این در حالی است که پلتفرمها پش از این بارها درصدد این کار برآمده اند، اما راهنمایی و رانندگی یا بیمه مرکزی همکاری نکرده اند.
الفت نسب با تاکید بر اینکه ما با احراز هویت مشکلی نداریم، اما باید نظر پلتفرمها لحاظ شود، گفت: باید وزارت صمت با مشورت با پلتفرمها روش درستی را برای احراز هویت پیدا کند نه اینکه دستوری این مساله را پیگیری کند.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی به اقتصاد ۲۴ گفت: احراز هویت در تمام دنیا بر بستر موبایل اتفاق میافتد؛ یعنی فرد موظف است براساس قانون مسئولیتی که در زمان دریافت سیمکارتش امضا میکند، آن را در اختیار کسی قرار ندهد تا جلوی سوءاستفاده با نامش گرفته شود.
الفت نسب با بیان اینکه اگر احراز هویت درست صورت بگیرد باید تکلیف سیم کارتهای بی هویت روشن شود، گفت: اپراتورها زیر نظر حاکمیت کار میکنند، دولت آنجا را رها کرده و فشار را روی پلتفرمها گذاشته است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: هر وزیر جدیدی روی کار میآید ما باید ثابت کنیم گرانی خودرو ارتباطی به پلتفرمهای آگهی ندارد. در این پلتفرمها غالبا نمایشگاه داران به خرید و فروش خودرو مشغول اند.
الفت نسب با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در این مورد با مرکز اصناف تعامل کنیم تا نظرات پلتفرمها را اعمال کنند، گفت: ازسوی مرکز اصناف فشاری بر پلتفرمهای آگهی است که به صورت دستوری این کار را انجام دهند؛ در حالی که این کار هزینه زیادی برای پلتفرمها خواهد داشت.